Неодноразово до Дубенського бюро правової допомоги зверталися громадяни з питаннями заборгованості за спожитий газ. Найчастіше така ситуація виникає в результаті невідповідності реальних показників лічильника та показників, зазначених в квитанції на сплату.
Щоб уникнути непорозумінь при нарахуванні за спожитий газ та отримувати рахунки лише за фактичними показаннями лічильника вважаємо за необхідне нагадати споживачам газу про їх обов’язок передавати показання лічильника.
Щоб сплатити лише за фактично спожитий газ необхідно щомісяця станом на 01 число місяця знімати фактичні показання лічильника газу та протягом п’яти діб (до 05 числа включно) передавати газопостачальній компанії.
Це стосується усіх без виключення побутових споживачів, у яких встановлений лічильник газу!
Нагадуємо, що обов’язок споживача передавати показання лічильників газу передбачений пунктом 4 глави 4 розділу ІХ Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2494, в якому зазначено наступне: «Побутовий споживач, який за умовами договору розподілу природного газу розраховується за лічильником газу, зобов’язаний щомісяця станом на 01 число місяця знімати фактичні показання лічильника газу та протягом п’яти діб (до 05 числа включно) надавати їх Оператору ГРМ у спосіб, визначений договором розподілу природного газу».
Передати показання лічильника можна будь-яким, із запропонованих, зручним для себе способом:
надіславши СМС-повідомлення на короткий номер 7104 у форматі: ХХХХХХХХХХ відступ ХХХХХ, де ХХХХХХХХХХ – номер особового рахунку споживача (10 цифр), а ХХХХХ – показання лічильника газу (5 цифр). Після відправлення повідомлення споживач автоматично отримує відповідь: «Ваші показання прийняті та оброблені. Дякуємо». Якщо клієнт отримав відповідь «Невірний формат», це означає, що дані, які він надіслав, вказані некоректно. Йому необхідно їх перевірити та повторити спробу;
внести дані в Особистий кабінет на сайті 104.ua;
зателефонувавши до Контакт-центру: (0362) 46-11-04, (067) 0101 104.
У випадку відсутності споживання природного газу, споживач повинен підтвердити це шляхом повідомлення показання лічильника (який не змінився) щомісячно відповідно до вказаних вище процедур.
У разі неотримання показань лічильника від споживача у період від 1 до 5 числа буде застосовано механізм планового нарахування відповідно до чинного законодавства (п. 4 Глави 4 Розділу ІХ Кодексу газорозподільних систем).
Задля перевірки правильності подання показів лічильника Оператор ГРМ має право щонайменше раз на пів року здійснювати контрольні зняття показів приладу обліку газу споживача. Тож закликаємо споживачів допускати контролерів до перевірки. Водночас перевірка контролером не знімає обов’язок подання показників лічильника газу споживачем.
Що відбувається, якщо не передати показання лічильника?
Відповідно абз. 2 п. 4 Глави 4 Розділу ІХ Кодексу газорозподільних систем «У разі неотримання Оператором ГРМ до 06 числа місяця, що настає за розрахунковим, показань лічильника газу та за умови, що лічильник газу не оснащений засобами дистанційної передачі даних, фактичний об’єм розподілу та споживання природного газу по об’єкту споживача за розрахунковий період визначається Оператором ГРМ на рівні планового місячного об’єму споживання на відповідний період, що розраховується, виходячи з групи споживання побутового споживача, з урахуванням вимог цього Кодексу. Якщо за підсумками наступного місяця споживач своєчасно надасть покази лічильника газу, формування об’єму розподілу та споживання природного газу за період зазначеного місяця здійснюється з урахуванням наданих показань. Група споживання по кожному об’єкту побутового споживача, який розраховується за лічильником газу, визначається Оператором ГРМ згідно з цим Кодексом. Номер групи споживання зазначається Оператором ГРМ в персоніфікованих даних заяви-приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу та в рахунках Оператора ГРМ про сплату послуг за договором розподілу природного газу».
Звертаємо Вашу увагу на правильність передачі показань газового лічильника. Будьте уважні при внесенні даних, оскільки це впливає на коректність нарахувань за спожитий газ.
В будь-якому разі при передачі поточних показань газового лічильника враховуйте попередні показання для забезпечення фактичного обліку споживання природного газу.
УВАГА! Якщо поточні показання значно відрізняються від попередніх для проведення перерахунку рекомендуємо зробити фото лічильника та здійснити звірку в газопостачальній компанії.
Додатково повідомляємо, що при виникненні додаткових запитань та необхідності більш детальних роз’яснень законодавства, Ви маєте можливість зателефонувати за номерами телефонів: (03656) 2-10-08, (098) 815-07-37, (099) 938-25-83 з понеділка по п’ятницю з 8.00 год. до 17.00 год., оскільки на період запровадження карантину з метою протидії поширенню коронавірусу COVID-19 в Україні прийом громадян здійснюється також в телефонному режимі. Адреса відділу «Дубенське бюро правової допомоги» для листування: м. Дубно, вул. Грушевського, 134, каб. 212, 213, електронна пошта: dubenske@legalaid.rv.ua.
Також повідомляємо, що Ви маєте можливість отримати правову консультацію, звернувшись до Єдиного контакт-центру системи безоплатної правової допомоги за безкоштовним телефоном 0 800 213 103, або інформаційно-довідкової системи консультацій за посиланням: https://wiki.legalaid.gov.ua.
Анатолій Андріюк,
начальник відділу «Дубенське бюро правової допомоги» Рівненського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги