Варковицька сільська територіальна громада
Дубенського району Рівненської області

Яким чином захистити свої права як споживача?

None

Яким чином захистити свої права як споживача?

 

Якщо, прийшовши додому, Ви раптом розчарувалися у щойно здійсненій покупці, знайте, що у переважній більшості випадків товар можна повернути у магазин протягом 14 днів. Дана стаття спрямоване на те, щоб роз’яснити громадянам їх права як споживачів

На практиці повернути куплений товар, якщо він без дефектів чи браку, наважуються не всі. Причиною цього частіше за все є юридична необізнаність та не завжди чемна поведінка продавців, які не хочуть прикладати додаткові зусилля для оформлення операції, яка не збільшує, а зменшує обсяг їхніх продажів.

Відповідно до ст. 9 Закону України «Про захист прав споживачів» (далі по тексту – Закон) споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.

Споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем.

Обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром.

Для прикладу, якщо Ви в магазині купили взуття, принесли додому, взули ще раз і воно почало тиснути, чи чоловік (дружина) розкритикував(ла) покупку. Загортайте куплений товар у пакувальний папір і кладіть назад у коробку. Бо обміняти чи повернути товар належної якості можна лише у тому випадку, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд (у тому числі, пломби, ярлики) та інші споживчі властивості. Це прямо прописано у ст. 9 Закону України «Про захист прав споживачів». Якщо Ви хоч раз вийдете на вулицю, повернути товар, який вже використовувався вже не вийде (якщо звісно взуття не браковане).

Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж. Продавець зобов’язаний у день надходження товару в продаж повідомити про це споживача, який вимагає обміну товару.

При розірванні договору купівлі-продажу розрахунки із споживачем провадяться виходячи з вартості товару на час його купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору – в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.

Товари, що не підлягають обміну та поверненню

Держава захищає інтереси всіх своїх громадян, тому, щоб не порушувати права інших споживачів, які придбають повернуту ким-небудь продукцію, Кабінетом Міністрів України затверджено «Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню)». Отже, повернути продукцію в магазин і отримати назад свої гроші можна далеко не за всі групи товарів.

У список «неповернення» потрапили всі продовольчі товари (їжа, напої, алкоголь, дитяче харчування, тютюнові вироби), ліки, медичні інструменти, прилади та апарати, предмети санітарної гігієни. Крім того, обміну та поверненню не підлягають деякі непродовольчі товари: панчішно-шкарпеткові вироби, постільна та натільна білизна, косметика, парфумерія, товари для новонароджених, інструменти для манікюру і педикюру, ювелірні вироби, друкована продукція та інше.

Також хотілося б звернути увагу, що Закон гарантує Вам можливість саме повернути, а не лише обміняти товар.

Зазвичай, коли Ви наполягаєте саме на поверненні товару, продавець в магазині буде посилатися на згадану ст. 9 Закону та запевняти, що товар можна лише обміняти на інший аналогічний. Однак це не так!

Отже, якщо придбана річ Вам не підходить, у будь-якому разі Ви можете:

- обміняти її на аналогічну;

- повернути її до магазину та отримати гроші;

- придбати іншу річ з перерахунком вартості (доплативши або отримавши решту);

- попросити продавця повідомити Вас, коли з’явиться аналогічна річ, що буде Вас влаштовувати (певного розміру, кольору тощо).

Як повернути побутову техніку та електроніку

Процедура обміну і повернення побутової техніки, особливо великогабаритної (холодильник, пральна або посудомийна машина, духова шафа, плита), має ряд особливостей. Зокрема, якщо під час доставки товару Ви зрозуміли, що він Вам не підходить (не вписується в інтер’єр, не підходить колір або габарити), можна від нього відмовитися. Однак за доставку техніки доведеться заплатити.

Повернути гроші за побутову техніку та електроніку, що була в експлуатації, навіть якщо мова йде всього про декілька днів, досить складно. Необхідно зв’язатися з сервісним центром, доставити туди товар і чекати поки вони перевірять збереження якісного стану техніки.

З мобільними телефонами і смартфонами виникає аналогічна ситуація. Відповідно до українського законодавства, телефон без браку і несправності можна повернути в магазин протягом 14 днів. Зрозуміло, він не повинен мати слідів використання і зберігати товарний вигляд.

Якщо з товарним виглядом пристрою все більш-менш зрозуміло (не допускаються подряпини дисплея, пошкодження корпусу, упаковки і т.п.), то за якими ж критеріями визначається, чи був телефон у використанні?

Достатньою підставою для відмови повернути гроші за телефон є перепрошивка пристрою, установка сторонніх додатків або наявність в пам’яті смартфона користувацького контенту – фотографії, музика, відео. Крім того, якщо з телефону були здійснені дзвінки сумарною тривалістю більше 5 хвилин – пристрій назад не приймуть.

Якщо огляд не виявив ніяких підстав для відмови в прийомі телефону назад в магазин на реалізацію, покупець може або повернути свої гроші, або обміняти смартфон на новий, в тому числі з доплатою.

Основні поради, є такими:

  • знати про існування Закону «Про захист прав споживачів»;

  • звертатися до державних органів, які відповідають за виконання Закону «Про захист прав споживачів»;

  • уважно читати етикетки;

  • зберігати чеки – документи, які підтверджують акт купівлі-продажу;

  • захищати свої права.

Вдалих Вам покупок!

Додатково повідомляємо, що при виникненні додаткових запитань та необхідності більш детальних роз’яснень законодавства, Ви маєте можливість зателефонувати за номерами телефонів: (03656) 2-10-08, (098) 815-07-37, (099) 938-25-83 з понеділка по п’ятницю з 8.00 год. до 17.00 год. Адреса відділу «Дубенське бюро правової допомоги» для листування: м. Дубно, вул. Грушевського, 134, каб. 212, 213, електронна пошта: dubenske@legalaid.rv.ua.

Також повідомляємо, що Ви маєте можливість отримати правову консультацію, звернувшись до Єдиного контакт-центру системи безоплатної правової допомоги за безкоштовним телефоном 0 800 213 103, або інформаційно-довідкової системи консультацій за посиланням: https://wiki.legalaid.gov.ua.

 

Анатолій Андріюк,

начальник відділу «Дубенське бюро правової допомоги» Рівненського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги